fbpx

Geen nieuws is slecht nieuws!

By 11 juni 2020 juli 24th, 2020 Productiviteit, Thuiswerken, Werkblog

Wanneer kunnen we weer terug naar kantoor? Kan ik een declaratie indienen voor de kosten die ik heb gemaakt voor mijn thuiswerkplek? Wordt mijn tijdelijke contract straks wel verlengd? Onzekere situaties zorgen voor veel vragen. Hoe ga je daarmee om? Dat lees je in deze blog.

Vragen veroorzaken vragen
Onzekerheid roept vragen op. Zichtbaar: gesteld in een vergadering, een e-mail of misschien zelfs in de groepsapp. Maar ook onzichtbaar: onderling tussen collega’s, of alleen maar in gedachten als je ‘s avonds in bed ligt. Onbeantwoorde vragen zorgen voor nóg meer vragen. Zonder antwoord ga je namelijk (onderling) speculeren. Daarom is het voor een werkgever zo belangrijk om alle vragen te verzamelen, en waar mogelijk te beantwoorden.

Geen nieuws is geen goed nieuws
Werknemers denken vaak dat een leidinggevende een alwetend medium is. Dat is in werkelijkheid wel anders. Het komt vaak voor dat managers en leidinggevenden zelf met vragen zitten, en een hoop antwoorden niet kunnen geven. Geen nieuws is goed nieuws, denken ze dan. Maar het tegenovergestelde is waar. Geen nieuws zorgt voor nog meer onrust. Rampscenario’s worden in gedachten alleen maar groter en daarmee ook de onrust in het team.

Update no update
Hoe kom je van die onrust af? Het antwoord is simpel: hou je mensen up-to-date. Ook als er niets te melden is. Meld dan dat er hard gewerkt wordt om een antwoord op de vragen te vinden. Eenmalig roepen dat het wel gemeld wordt als er nieuws is, is simpelweg onvoldoende. ‘Bij geen gehoor gewoon rechtdoor’, werkt misschien goed bij een rijles, maar op de werkvloer zorgt het alleen maar voor stilstand. Maak tijd om ook bij geen nieuws in verbinding te blijven, en misschien zelfs de nieuwe vragen te inventariseren. En onthoud: geen nieuws is slecht nieuws!

Deze blog is geschreven door Marthe