Makiko werkt als recruitment consultant bij True Legends. 1 juni viert ze haar half jarig jubileum. Helaas vanuit huis in plaats van vanuit kantoor. Ook Makiko probeert er in deze thuiswerk-tijd het beste van te maken! In deze blog lees je hoe ze haar thuiswerkdagen inricht en tegen welke dingen ze zoal aanloopt.

Kan je in jouw functie thuiswerken?

‘Ik kan in mijn functie prima thuiswerken. Desondanks werkte ik voorheen eigenlijk altijd op kantoor. Op die paar momenten in het weekend na: even met een kandidaat in gesprek via LinkedIn. Maar van 9 tot 5 werken vanuit huis dat doe ik voor het eerst. De eerste week had ik een rooskleurig beeld van thuiswerken: ‘het klinkt leuk, lekker je ding doen, een eigen tempo aanhouden.’ In de praktijk kwam ik na drie dagen al tot de conclusie dat ik toch echt liever op kantoor werk. Ik ben echt een mensenmens. Ik trek veel aan van de energie om me heen. Als er in je omgeving hard gewerkt wordt dan stimuleert dat om ook lekker aan de bak te gaan. Dat is toch even anders als je alleen thuis zit.’

Hoe ziet jouw thuiswerkplek eruit?

‘Mijn thuiswerkplek is gloednieuw want ik ben recent verhuisd. Ik woonde eerst in een studentenstudio van 22 vierkante meter, dat was veel te klein! Vreselijk om in zo’n kleine ruimte thuis te werken. Mijn woonkamer was mijn slaapkamer én mijn werkplek. Ik was al een tijdje op zoek naar iets anders en gelukkig heb ik dat gevonden. Ik woon nu in een ruimer appartement. In de woonkamer is een hoekje waar ik fijn kan werken met mijn laptop. Mijn thuiswerkplek is basic, maar het werkt! Ik heb een kladblok en een pen op mijn bureau liggen en een lekker muziekje op de achtergrond. Momenteel luister ik veel naar de radio, dezelfde playlist op repeat zou me knettergek maken.’

Waar loop je zoal tegenaan op jouw thuiswerk dag?

‘Wat ik niet mis is de file. Wat ik wél mis is de routine en de sfeer op kantoor. Dat contactmoment in de ochtend als je het gebouw binnenloopt. Iedereen die je vrolijk verwelkomd. De dagelijkse stand-up meeting om de dag door te nemen. We proberen dat nu via de telefoon te doen, maar toch voelt het anders. Live is het makkelijker schakelen, en is er meer ruimte voor sociale momenten. Ik mis bijvoorbeeld ook het gezamenlijk lunchen, en een stukje wandelen tussen de middag. Op dit moment mogen we maar met een paar mensen tegelijkertijd op kantoor zijn, en meestal maar voor een aantal uurtjes. Dat is fijn, maar toch niet hetzelfde. De club compleet is een fijner gevoel!’

Hoe ga daarmee ermee om?

We facetimen, de dagelijkse grapjes gebeuren nu via whatsapp. Dat was niet vanaf de eerste dag zo natuurlijk. De eerste week ben je vooral bezig met het inrichten van de nieuwe manier van werken. Nu dat geregeld is, is er ruimte voor het inrichten van de meer informele momenten. We hebben bijvoorbeeld een keer via zoom een vrijdagmiddagborrel georganiseerd. Dat was leuk, maar toch ook heel anders als op kantoor. Het is heel lastig om iedereen op dezelfde tijd achter een computer te krijgen. Vooral mensen met kinderen en een groot huishouden dat gewoon doorloopt. Met vriendinnen bel ik nu voornamelijk tussen de bedrijven door. We doen honderd dingen tegelijkertijd en zijn meer aan het kletsen in plaats van aan het facetimen, maar toch zijn dat de leukste gesprekken.’

Wat mis je het meest aan je collega’s/werkplek?

‘Ik mis mijn collega’s, de sfeer op kantoor, de play en work balans. Het ene moment gieren en brullen we van het lachen en daarna knallen we met z’n allen door. Dat mis je wel op zo’n thuiswerkdag.’

Kan je een tip geven voor iedereen die nu thuis werkt?

‘Ik raad het aan om in blokken te werken. Drie kwartier iets doen en daarna een kwartier iets anders doen ter afwisseling. Ik bel bijvoorbeeld buiten, of als ik even een rondje wandel. Zo is er voldoende afwisseling. Want als je van 9 tot 5 op dezelfde stoel naar hetzelfde scherm zit te staren dan wordt je gillend gek. Daarnaast delen we met collega’s onderling thuiswerk-tips uit. Uiteindelijk is thuiswerken iets heel persoonlijks. Elke situatie is anders, en wat voor de een werkt hoeft voor de ander niet te werken. Het is in ieder geval belangrijk om met elkaar in gesprek te blijven.’

Deze blog is geschreven door:

Marthe Walter