Skip to main content

‘Wat een stomme opmerking maakte die ene collega.’ ‘Wat was dit nou weer voor overbodig overleg?’ ‘Wat heeft zij nou aan, dat doe je toch niet aan op je werk?!’ ‘Die collega heeft volgens mij nog niks gedaan deze ochtend!’ ‘Ik ga dus echt niet overwerken hoor.’ ‘Die collega snapt er ook helemaal niets van!’ Dit zijn maar enkele voorbeelden van de gemiddelde zeurzang die er kan plaatsvinden in jouw kantoortuin. Denk je even lekker door te werken, maar kun je je niet concentreren door die klagende collega! In deze blog help ik jou, zodat jij jouw collega’s kunt helpen om te kappen met klagen.

Een beetje klagen hoort erbij

Klagen. Iedereen doet het, in meer of mindere mate. Het hoort er gewoon een beetje bij. En zeg nou zelf, het lucht flink op! Zaken met een kritische blik bekijken is altijd goed, nodig zelfs. Helaas zijn er ook collega’s die lijken te klagen om het klagen en die klagen zonder aan oplossingen te denken. Hoe kun je dit jouw klagende collega het beste duidelijk maken? Elke keer 5 cent in een pot stoppen als er weer eens luidruchtig geklaagd wordt? Natuurlijk is er altijd de directe manier: geen blad voor de mond nemen en zeggen waar het op staat. Voor degenen onder ons die het graag wat subtieler aanpakken, waaronder ikzelf, hierbij een 4-tal tips om van een klager een vrager te maken!1.

1. Luister goed en vat het samen.

Dat is niet altijd makkelijk. Maar onderbreek je collega niet. Luister goed en vat in het kort samen wat hij of zij nu eigenlijk zegt. Vraag tot slot wat jouw collega hiermee wil bereiken of wat ervoor nodig is om het ‘’probleem’’ op te lossen. Zo kom je er vanzelf achter of het daadwerkelijk ‘klagen om te klagen’ is of dat er een echt probleem aan ten grondslag ligt.

2. Leer de klager om opheldering te vragen.

Hoe ik dat bedoel? Nou, de die hard klagers zijn vaak goed in het doen van aannames. Het klaaggedrag komt vervolgens voort op basis van deze aannames. Misschien heeft hij of zij het wel verkeerd begrepen. Of is het ‘waarom’ van iets niet duidelijk waardoor er verkeerde conclusies worden getrokken

3. Verwijs jouw collega door naar de juiste persoon.

Vaak klaagt de persoon in kwestie niet bij degene(n) om wie het gaat of bij degene die daadwerkelijk iets aan de situatie kan veranderen, maar juist bij anderen. Op die manier verandert er natuurlijk sowieso niks. Adviseer jouw collega om het gesprek eens aan te gaan met juist díe persoon of personen en leg ook uit waarom: zodat de stap naar verbetering sneller gemaakt kan worden.

4. Zeg waar het op staat.

Oké, je hebt bovenstaande tips geprobeerd. Je hebt geluisterd. Samengevat. Doorverwezen. Geadviseerd. Geduld gehad. Je ingehouden. Hielp er niets?! Bij sommige klagers helpen subtiele hints juist niet. Zij hebben die spiegel nodig! Ben eerlijk en direct, want soms zijn grenzen nu eenmaal bereikt. Vertel dat je last hebt van al dat geklaag. Geef aan dat er niets mis is met klagen mits er ook naar oplossingen gezocht wordt. Vraag concreet: wat is ervoor nodig dat je minder klaagt over bepaalde zaken?

Of schaf gewoon een grote pot aan.

<<< Terug naar het overzicht