Een groot deel van ons zit op dit moment in thuis isolatie. Dat betekent ook thuiswerken. In een appartementje vijf hoog in de Jordaan, op een boerderij in Culemborg of in een drukke gezinswoning in Arnhem. We zitten letterlijk binnen, met nadruk op zitten. En dat binnen zitten zorgt voor allerlei emoties. Voor veel mensen een reden om nog een zak chips open te trekken. Uiteindelijk ben je heel wat corona kilo’s rijker. Je kunt de komende tijd de weglopen van de weegschaal om de schade te beperken. Maar het kan ook anders! In deze blog geef ik je een aantal tips en oplossingen om van de corona kilo’s af te komen.

Tip 1: Wat je niet in je voorraadkast hebt liggen of in de koelkast, eet je ook niet op!

Als je geen chocola in huis hebt, kun je het niet eten. Simpel toch? Ga geen boodschappen doen als je nog niet gegeten hebt. Dat is een no go! En heb je moeite met de verleiding? Doe dan de boodschappen nadat je een gezonde sandwich eet. Easy peasy!

Tip 2: Eet je emoties niet op.

Als je het allemaal even niet meer ziet zitten, gooi het eruit. Als je je eenzaam en niet gehoord voelt, bel een vriendin op voor een wandeling. Als je boos bent en vol zit met woede en frustratie, schrijf het op en schreeuw het eruit. Er zijn allerlei manieren om emoties te verwerken. Ja: het is verleidelijk om iets lekkers in je mond te stoppen. Maar je kunt je emoties ook verwerken door juist wat calorieën te verbranden in plaats van te verorberen. Ga bijvoorbeeld dansen, sporten, wandelen of rennen. Dan voel je je gegarandeerd beter!

Tip 3:  Eet gezond.

Pannenkoeken met stroop en extra poedersuiker, tosti met een lik mayonaise of een patatje bij de patatboer. Nee, dit zal je nu niet goed doen. Eet gezond en kook verse maaltijden met veel groente. In alle kleuren, soorten en maten. Boordevol vitamines, mineralen en vezels. Nu heb je eindelijk de tijd om je excellente kookkunsten en specialiteiten te laten zien. Wow! Vind je dit lastig? Kijk dan online eens naar tips om te food preppen. Zo koop je een keer een flinke dosis groenten. Om ze vervolgens in stukken te snijden en in je vriezer te bewaren. Zo kun je voor elke (gezonde) maaltijd een pakketje verse groenten uit je vriezer toveren!

Ga met je bips van de bank!

Vind je het lastig om deze tips te onthouden? Onthoud dan dit ezelsbruggetje: Met de bibs van de bank! Ga buiten wandelen, fietsen of hardlopen. Zolang jij je goed voelt, is een frisse neus halen het fijnste wat er is. Lekker een stuk wandelen, fietsen of hardlopen en je gedachten verzetten. Even het park in, een rondje door de buurt of lopend je boodschap doen. Houd wel afstand tot andere mensen, tenminste anderhalve meter, houd je mondkap binnen handbereik en was je handen goed als je weer binnen komt. Hoe kom jij de Corona tijd door? 5 kilo meer of 5 kilo lichter? It’s up to you!

Deze blog is geschreven door:

Kimberley van Gils