Skip to main content

Een nieuwe baan is altijd spannend. Een eerste werkdag, een nieuwe organisatie en een hoop nieuwe namen en gezichten om te leren kennen. Het is natuurlijk belangrijk om een goede eerste indruk te maken. Maar hoe doe je dat als je jouw collega’s niet bij de koffieautomaat, maar in een zoom meeting leert kennen?

Inwerken anno 2022

We hebben intussen kunnen wennen aan ‘het nieuwe werken’. We spreken collega’s via Slack, Whatsapp, Skype, Teams en Zoom. We werken vanaf onze thuiswerkplek. Om het maar van de positieve kant te benadrukken: onze digitale skills zijn er flink op vooruit gegaan! De meeste organisaties hebben intussen een digitaal thuis- en inwerkbeleid om jou te verwelkomen bij jouw nieuwe werkplek. Desondanks begrijpen we dat het digitale inwerken soms voor onrust kan zorgen. Met deze drie tips zorg jij ervoor dat jouw eerste kennismaking helemaal goed komt.

Tip 1: Bereid je voor

Omdat je vanuit huis werkt, heb je voldoende tijd om je goed voor te bereiden op jouw eerste werkweek en jouw eerste indruk. Het kan helpen om een lijstje te maken met alle vragen en antwoorden die je nodig hebt om goed te kunnen starten. Hier een paar vragen om je op weg te helpen:

  • Krijg je een werklaptop en/of werktelefoon, en zo ja: wanneer en waar kun je deze in ontvangst nemen?
  • Via welk medium wordt er in deze organisatie gecommuniceerd?
  • Waar en bij wie moet je je melden als er iets niet goed gaat?

Tip 2: Doe het op jouw manier

Dat we massaal de tijd kregen om ons in te lezen in de nieuwe vergader en communicatiemiddelen betekent niet dat iedereen daar blij van wordt. Zie jij het niet zitten om je voorstelrondje in een grote vergadering te doen? No worries! Doe het op jouw eigen manier. Stel bijvoorbeeld voor dat je in jouw eerste week met elke nieuwe collega zelf een kort gesprekje initieert via een medium dat jij fijn vindt. Heb je het liever in één keer gehad? Dan kun je er juist voor kiezen om jezelf in een algemene vergadering voor te stellen. Kom met een eigen plan, dan is de kans groot dat je het op jouw manier kunt doen.

Tip 3: Pitch persoonlijk en professioneel

Nu er geen koffieautomaat meer is om bij te kletsen, zul je je beste (online) beentje voor moeten zetten voor jouw eerste indruk. Het kan helpen om jezelf niet enkel professioneel maar ook persoonlijk voor te stellen. Vertel bijvoorbeeld iets over jouw favoriete serie of sportclub, je lievelingseten of je ideale vakantie. Zo breek je het ijs met je collega’s en nodig je hen uit om nader kennis te maken. Zo zit je de volgende vergadering niet ongemakkelijk te wachten tot het officiële gesprek begint, maar kun je nog even vragen naar huisdieren, kinderen en hobby’s.

Tot slot: start er een nieuwe collega? Gebruik dan de bovenstaande tips om hem of haar gerust te stellen. Zo wordt online inwerken voor iedereen een stuk leuker!

Deze blog is geschreven door:

Marthe Walter