Ons brein is het belangrijkste in ons bestaan. Met ons brein kunnen we leren, liefhebben, denken, creëren en nog veel meer. Het is de poort naar onze emoties en het staat ons toe om te innoveren, groeien en doelen te bereiken. Daarom is het belangrijk dat we goed voor ons brein zorgen. De wereld van vandaag is echter niet bevorderlijk voor ons brein. De wereld van vandaag zit vol met gevaren die het ons brein behoorlijk moeilijk kunnen maken. Wat zijn deze gevaren en hoe versla je ze? Dat lees je in deze blog. 

Digitale overbelasting

Het eerste gevaar is digitale overbelasting. Afleiding, overbelasting en vergeetachtigheid zijn zo oud als de mensheid. Technologie heeft deze aandoeningen niet gecreëerd. Technologie heeft een grote potentie om ze te versterken. Vroeger waren we afgeleid door t.v., radio of een goed artikel in de krant. Tel daar vandaag de dag computers, billboard, tablets, laptops en telefoons bij op en het is niet vreemd dat we soms overweldigend zijn. De gemiddelde persoon consumeert vandaag de dag drie keer meer informatie als we deden in het jaar 1960. We betalen een prijs voor het gebrek aan rust. Onderzoek toont aan dat je last kunt krijgen van vermoeidheid, een slecht geheugen en mentale mist als je jezelf niet af en toe een pauze geeft.

Digitale afleiding

Voor het tijdperk van mobiele telefoons zeiden we online regelmatig brb (be right back). Vandaag de dag zeggen we dat niet meer. We gaan namelijk nooit meer weg. Dankzij onze mobiele apparaten zijn we altijd online. Ironisch gezien zorgt onze non-stop online status ervoor dat we het steeds lastiger vinden verbinding te maken als we met vrienden en familie samenzijn. Of als we ons eens willen concentreren op het werk. We genieten niet meer van een korte adempauze als we wachten op de bus, in de rij voor de kassa of in de file op de snelweg. We pakken onze telefoon en daarmee trainen we onze ‘digitale afleiding spier’. Onze adempauze wordt daarmee steeds korter.

Digitale dementie

Neurowetenschapper Manfred Spitzer beschrijft het afbreken van onze cognitieve vaardigheden dankzij technologie, met de term digitale dementie. Verbindingen in het kortetermijngeheugen breken langzaam af door ondergebruik en in plaats daarvan gebruiken we technologie. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van navigatie op de fiets of in de auto. Je ontneemt je brein de kans om zelf na te denken. We vertrouwen dat de technologie het werk voor ons doet. Veel mensen denken dat ons brein een harde schijf is waarop we informatie kunnen downloaden. Onderzoek toont aan dat het brein eerder een spier is. En hoe vaker je hem traint, hoe sterker hij wordt.

Digitale daling

Voor de geboorte van het internet duurde het erg lang om data te verzamelen. Vandaag de dag kun je online niet alleen een antwoord op al je vragen vinden. Je kunt er ook de mening van menig expert of leek opvragen. Dit heeft voordelen en nadelen. Met deze snelle data verzameling heb je de mogelijkheid om dingen vanuit verschillende perspectieven te bekijken. Maar dat wordt maar weinig gedaan. We hebben eerder de neiging om ons te laten beïnvloeden door wat de massa van iets vindt. We vertrouwen erop dat technologie een antwoord heeft op al onze vragen. Een gevolg is dat we zelf minder nadenken, creatief denken of problemen oplossen. Dat doet de computer namelijk voor ons. Maar ook hier geldt het principe: use it or lose it. Als we geen beroep meer doen op deze vaardigheden ruimt het brein ze simpelweg op. Tot we op een dag een computer nodig hebben omdat we zelf niet meer kunnen denken.

Update jouw brein

Technologie is niet goed of slecht, als je het maar bewust gebruikt. Doe je dat niet? Dan kun je last krijgen van de bovenstaande gevaren. Onze apparatuur vraagt regelmatig om een update om bij te blijven bij de tijd. Ons brein is niet anders. Gebruik eens een keer je geheugen in plaats van je GPS. Probeer om een telefoonnummer uit je hoofd te leren. Een maaltijd te maken zonder spiekbriefje en een dag je notificaties uit te zetten zodat je lekker door kunt werken. Weet je niet waar je moet beginnen? Begin dan bij deze vraag: Welke van de bovenstaande digitale gevaren beïnvloedt jouw productiviteit en peace of mind?

 

 

Bron: Limitless, Jim Kwik

Deze blog is geschreven door:

Marthe Walter