WhatsApp. Jij hebt het, je baas heeft het, er is zelfs een grote kans dat je grootouders het hebben. Het is haast moeilijk voor te stellen dat er ooit een wereld voor WhatsApp bestond. WhatsApp begon in 2009 als een tool om notificaties naar een ander te sturen. Vandaag de dag gebruiken zo’n 1,5 biljoen mensen de app voor persoonlijke en professionele doeleinden. Na je eerste werkdag ontvang je als je een beetje geluk hebt een werktelefoon, maar in ieder geval een uitnodiging tot de groepsapp. Daar is niet iedereen even blij mee. En dat is niet vreemd. In deze blog lees je waarom niet iedereen wild is van WhatsApp op het werk.

Een user base is geen winning case

De user base, met andere woorden het gebruikersbestand van WhatsApp is gigantisch. Zo’n beetje iedereen en zijn moeder heeft het op zijn telefoon. Dus je kunt er vanuit gaan dat je iedereen gemakkelijk in een groepsapp kunt gooien. Maar dat betekent niet dat het een goed idee is. WhatsApp heeft behoorlijk wat nadelen, die we massaal over het hoofd lijken te zien: geen toegang tot meerdere apparaten, geen volledig beveiligde back-ups, geen verplichte 2FA (Twee Factor authenticatie), standaard opgeslagen afbeeldingen en een gebrek aan metadata-bescherming. In andere woorden: bedrijfsgevoelige informatie wordt standaard opgeslagen in de Cloud van de ontvangende collega (samen met zijn vakantiekiekjes, food foto’s en selfies). Als ik de toegangscode van je telefoon weet, kan ik gemakkelijk berichten versturen via jouw WhatsApp (er wordt namelijk bij het openen van de app niet gecontroleerd of jij het bent of de buurman).

Plezier boven precisie

“WhatsApp is ontworpen voor consumentengebruik”, waarschuwt Joel Wallenstrom, CEO van rivaliserende messenger Wickr. “En net als bij andere consumentenproducten staat beveiliging op de achtergrond bij plezier. Consumentenproducten zoals WhatsApp hebben geen belang bij het naleven van de compliance regels die gelden voor een grote organisatie.” Dat is best even schrikken. De meeste mensen gebruiken WhatsApp nu op het werk. Maar het feit dat dit (voorlopig) een Facebook-platform is dat volledig buiten de onderneming bestaat, is een groot risico voor werkgevers en hun gegevens. Je levert wellicht je werktelefoon in als je uit dienst gaat. Maar alle informatie die ondertussen in de Cloud staat, wordt over het hoofd gezien.

Van WhatsApp naar Slack

Daarnaast is het ook gewoon vervelend om wakker te worden met honderden ongelezen berichten van je collega’s. De werkdag begint namelijk pas rond een uur of 9, dus waarom zou je in de ochtend al overladen willen worden met allerlei WhatsApp berichten? Met werk WhatsApp is het onmogelijk om persoonlijk en professioneel te scheiden, zelfs als je zou willen. Zo zit je bij het ontbijt opeens de berichten van je collega’s te lezen. Op het werk word je afgeleid door privé updates die binnenkomen terwijl je de belangrijke vragen uit de groepsapp probeert te beantwoorden. En als je in de avond op de bank ploft na een lange werkdag, poppen de berichten op van de agenda van morgen. Daar wordt toch niemand vrolijk van?

Slack is een geweldig alternatief. Het verdeelt gesprekken in 3 delen, openbare, privé kanalen en directe berichten, terwijl WhatsApp slechts één op één en groepschats aanbiedt. Je kunt het op meerdere apparaten downloaden en als de werkdag voorbij is? Dan zet je jezelf op afwezig en word je niet gestoord. Zo heb je bijvoorbeeld voldoende tijd om bij te praten met vrienden en familie op WhatsApp. Of zet anders je telefoon gewoon een avondje uit. Ook lekker!

 

Bronnen:

https://slacklearning.com/slack-vs-whatsapp/

 

https://www.forbes.com/sites/zakdoffman/2020/12/13/why-you-should-stop-using-whatsapp-on-apple-iphone-and-google-android-phones-at-work/?sh=1bf3454c4124

Deze blog is geschreven door:

Marthe Walter