Red de prinses, win de race, versla de vijand, vind je weg uit het doolhof, kook binnen 2 minuten deze digitale maaltijd! Er zijn ontzettend veel missions, side missions en bonus missions te behalen in de gemiddelde videogame. Kun je deze skills ook inzetten op de werkvloer? In deze blog onderzoeken we ‘probleemoplossend vermogen’.

Van A naar B

In de meeste games is de missie vrij simpel: het is de bedoeling dat je van situatie A naar situatie B gaat. In tegenstelling tot de gemiddelde Expeditie Robinson of Survivor proef, hoef je in een gemiddelde game geen ingewikkelde instructies te onthouden. Maar dat betekent niet dat een spel altijd even gemakkelijk is. Je zult namelijk obstakels moeten overwinnen om van A naar B te komen. Obstakels die je, tijdens het maken van jouw strategische plan, wellicht niet aan zag komen!

Een nieuw perspectief

De gemiddelde gamer is gewend om het roer volledig om te gooien. Zij weten dat de ogenschijnlijk kortste route niet altijd de beste route is, dat je soms iets moet uitproberen om tot de conclusie te komen dat het (niet) werkt, én dat het soms kan helpen om om hulp te vragen. Denk aan online game forums waar ervaren gamers je vertellen waar de easter eggs in jouw game zitten, hoe je die ene eindbaas verslaat, en waar je de benodigde tools vindt om dat ene wapen te kunnen kopen. Het is niet alleen fijn dat er iemand is die je kan vertellen hoe je van A naar B komt, het is ook fijn om te lezen dat je niet de enige bent die vastloopt.

Van computer naar kantoor

Het probleemoplossend vermogen dat je leert door te gamen, kan goed van pas komen op kantoor. Net zoals het leren om hulp te vragen, en het bedenken van alternatieve routes. Dus: sta je voor een nieuwe uitdaging? Vraag eens om hulp bij jouw gamende collega! Hij of zij kan je helpen om de situatie van een ander perspectief te bekijken, of je eraan herinneren dat je eerst nog wat experience points moet opdoen voordat je naar het volgende level kunt.

Deze blog is geschreven door:

Marthe Walter