Skip to main content

Rosa rolde ooit als afstudeerstagiaire binnen bij True Legends. Inmiddels is ze afgestudeerd en doorgegroeid naar de functie van online marketeer. Ze woont in Amsterdam met haar ouders. Ze wonen in een groot appartement waar ze momenteel alledrie thuiswerken. In deze blog lees je hoe Rosa haar thuiswerkdagen inricht en tegen welke dingen ze zoal aanloopt.

Kan je in jouw functie thuiswerken?

‘Je kunt in mijn functie gelukkig goed thuiswerken. Op kantoor ben ik de vaste marketingkracht en doe ik veel dingen zelfstandig. Mijn manager Maud voorziet me van de juiste briefings en daarnaast zoek ik contact met de mensen die ik nodig heb. We hebben duidelijke afspraken gemaakt en kunnen altijd bellen als er iets is. Thuiswerken an sich is nieuw voor me. Sfeer en collega’s zijn voor mij een belangrijk in een baan, dus als ik het voor het kiezen had dan werk ik op kantoor. Dit is de eerste keer dat ik voor langere tijd thuiswerk. Tot op heden gaat dat goed!’

Hoe ziet jouw thuiswerkplek eruit?

‘We wonen met z’n drieën in een groot appartement. Er is niet veel werkruimte. In mijn kamer past geen bureau, dus daar kan ik me niet terugtrekken om te werken. Samen zitten we aan de eettafel. Iedereen zit in een eigen hoek en kijkt op zijn eigen scherm. Zo worden we niet afgeleid. Elke dag staat er lekker een muziekje op de achtergrond. Als ik even moet bellen dan trek ik me terug in de serre. Pauzes houd ik op het balkon in de zon. Ik werk op een laptop waar ik toegang heb tot alles wat ik nodig heb. Aan tafel staan vier stoelen en een bank. In de stoelen word ik gedwongen om rechtop te zitten, dus er wordt actief gewerkt aan mijn werkhouding. Er is ook een hoog kookeiland waar ik wel eens aan ga staan voor de afwisseling.’

Waar loop je zoal tegenaan op jouw thuiswerk dag?

‘Ik ben van nature best wel gedisciplineerd. Die mentaliteit had ik vroeger op school ook: ik kon niet relaxen tot het huiswerk was gedaan. Relaxen moet je verdienen, vind ik althans. Ik kan me goed focussen, maar ik ga er soms te ver in door. Maandag heb ik van half 9 tot half 3 non-stop gewerkt. Ik at een broodje achter mijn laptop en nam geen pauzes, want ik had een deadline. Op het werk is het makkelijker om even pauze te nemen. Er zijn collega’s die vragen of je mee gaat lunchen, of die even aan je bureau komen staan. Dat mis ik nu.’

Hoe ga daarmee ermee om?

‘Ik ben nu bewust onbekwaam. Ik ga in de toekomst proberen om met een wekker te werken. Een reminder dat het even tijd is om de benen te strekken! Dat kan nog lastig worden want ik werk met veel creatieve dingen. Elk half uur een wekker is niet heel handig, want dat zou zomaar een creatief proces kunnen verstoren. Gelukkig heb ik een fles water met anderhalve liter inhoud. Ik loop dus regelmatig naar de keuken om die te vullen of om even naar de w.c. te gaan. Dat werkt ook!’

Kan je een tip geven voor iedereen die nu thuis werkt?

‘Ik hoorde laatst in een podcast een leuke tip die ik graag wil delen: dek je bed op. Als je in de ochtend de moeite neemt om je bed op te dekken: kussens opschudden, deken strak leggen, alles goed instoppen… Dan heb je je eerste taak er al op zitten! Je brein ontvangt dan een soort beloning, zelfs als het niets met je daadwerkelijke werkdag te maken heeft. Die voldoening helpt je om aan de volgende taak te beginnen. Je bent opeens al op dreef, want je hebt al iets afgerond!’ ’

<<< Terug naar het overzicht