Misschien heb je het weleens meegemaakt: Je bent aan het daten en je bent ervan overtuigt dat dit misschien wel de ware is. Vol enthousiasme stel je jouw nieuwe geliefde voor aan familie en vrienden en wat blijkt? Zij vinden het tien keer niks! De reactie van jouw omgeving zal enige twijfels veroorzaken. Zelfs als je dacht dat je nieuwe lief de ware was. Ditzelfde principe geldt in de wereld van werk. Je kunt vol enthousiasme starten bij een nieuwe organisatie. Maar als je jouw collega’s negatief hoort praten over jouw nieuwe werkgever, zal dit enige twijfels zaaien over het geluk van jouw arbeidsrelatie. 

Twijfels zaaien

Een bedrijfscultuur is een fascinerend iets. Je kunt het niet zien, aanraken, proeven of inademen. Je kunt het slechts voelen. Je weet wel: die vlinders in je buik, omdat je aan je lievelings project mag werken of de buikpijn die je voelt omdat je eigenlijk niet wilt gaan. De bedrijfscultuur is als het ware de vibe van jouw organisatie én de ondernomen acties die deze vibe veroorzaken.

Cultuur creëren

Een organisatiecultuur is een gegeven. Het bestaat, of je er nu actief aan werkt of niet. Je kunt het laten ontstaan, of je kunt het zelf creëren. Een bedrijfscultuur is als het ware als zuurstof. Het is er altijd, zelfs als je je daar niet altijd bewust van bent. Precies daarom is het zo belangrijk dat een organisatie haar best doet om een bedrijfscultuur te creëren versus een bedrijfscultuur simpelweg te laten ontstaan. Vooral in de tijd van thuiswerken. Er is geen zicht op de gesprekken bij de koffieautomaat. Als een organisatie niet actief vraagt naar werkgeluk en tevredenheid, is er geen zicht op hoe het daarmee staat.

Cultuur check

De organisatie kan geen cultuur creëren zonder haar werknemers. Daarom is jouw hulp nodig! Check eens bij jezelf: hoe praat jij over jouw bedrijfscultuur? Ben je positief over jouw huidige werkgever? Of zijn er dingen waar je niet tevreden over bent? Geef op tijd jouw grenzen en wensen aan bij jouw leidinggevende. Een cultuur creëer je samen.

 

Meer blogs over werktips en werkgeluk lezen,
zoals deze blog over het managen van je manager? Klik hier!

Bron: The Employee Experience Advantage

Deze blog is geschreven door:

Tess Walter

Tess Walter