Lukt het jou nog om je ogen open te houden na de zoveelste uitlopende online meeting? Begeeft je bureaustoel het bijna, na al dat intensieve gebruik? Vind je het ook zo verleidelijk om de hele dag door bereikbaar te blijven? Ook na werktijd. We worden inmiddels, letterlijk en figuurlijk, moe van de corona crisis. Hoe gek het ook klinkt, thuiszitten vergt veel energie. Lees in deze blog hoe je blijft werken aan je productiviteit en hoe je jouw energie een boost geeft.

Neem het heft in eigen handen

Opeens was het in maart zover, het hele kantoor werd leeggehaald. Heb je geen bureau thuis? Jammer. Woon je samen met anderen? Succes ermee. Zijn de buren aan het verbouwen? Of je dan even jezelf wil muten tijdens de meeting. Deze onmacht en het gebrek aan keuze kan frustrerend zijn en daar verlies je onbewust heel veel energie aan. Ga op zoek naar manieren waarmee je weer grip krijgt op je dagen. Geef duidelijk je ‘nieuwe’ werktijden aan en houd zoveel mogelijk je eigen volgorde van taken aan.

Vind de balans tussen bereikbaarheid en productiviteit

Vroeger kon je je verschuilen achter kantoortijden. In de avond had je de mogelijkheid om weer op te laden voor de volgende dag. Maar nu lijkt het wel alsof je laptop je achtervolgt. Ook je collega’s hebben er moeite mee om hun werk even aan de kant te leggen, dus de mailtjes blijven maar komen. Zit je ijverig in elkaar? Dan is deze periode misschien wel een behoorlijke test voor je. Je karakter wordt op de proef gesteld, want het kan nogal uitputtend zijn als je constant bereikbaar bent. Wil jij jezelf van je beste kant laten zien? Zoek dan naar de balans tussen bereikbaarheid en productiviteit. Zo zorg je ervoor dat je de volgende dag weer nét zo scherp bij de volgende vergadering zit.

Schakel alle prikkels uit

Het lijkt wel alsof de hele wereld wandelt. Dat is natuurlijk een goede manier van ontspanning na een lange werkdag. Maar al die wandelaars hebben hun koptelefoon op, luisteren naar een podcast of bellen met familieleden en collega’s om stoom af te blazen. Je hersenen worden dan nog steeds getriggerd. Dus… blijf wandelen met z’n allen, maar schakel echt alle prikkels uit.

Nieuwe prikkels

Was er maar een kant-en-klare handleiding die ons uitlegt hoe we weer energie krijgen. Maar helaas, iedereen heeft andere behoeften. Geen prikkels klinkt voor de een als goud in de oren, terwijl de ander kippenvel krijgt bij het idee. Je dagen lijken inmiddels één grote prikkelloze brei. De eentonigheid van alsmaar dezelfde omgeving, kan slapeloosheid veroorzaken. Als er iets is wat onze productiviteit naar beneden haalt, dan zijn het slapeloze nachten. Tast dus af waar bij jou de behoefte ligt.

Beweging

Je dacht misschien dat je een keer een lijst met tips las, zónder iemand die je wees op het belang van bewegen. Helaas. We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: blijf bewegen! Komt dat wandelen inmiddels je neus uit? Dat kunnen wij ons voorstellen. Zoek dan naar nieuwe dingen. Bijvoorbeeld door teambuilding en beweging te combineren. Die ene collega die goed is in yoga kan het hele team een online cursus geven. Of maak samen met een collega die dichtbij woont een lunchwandeling. Hoe fitter jij bent en hoe beter de onderlinge sfeer is, hoe productiever jullie zijn.

Club-Mate

En voor degene die op korte termijn wat extra energie kunnen gebruiken? Club-Mate blijk je ook thuis te kunnen maken.Eerlijk is eerlijk, je hebt niet altijd zin om aan jezelf te werken. Soms vraagt je gebrek aan productiviteit om een kortetermijnoplossing. Ga aan de slag, neem de uitdaging aan en maak Club-Mate zelf! Het is een goede pauze van je werk én als je al hardlopend naar de winkel gaat voor je ingrediënten, pak je meteen je beweging mee. Hier vind je het brouwproces.

Deze blog is geschreven door:

Noah van Diepen