In een eerste werkweek komt er ontzettend veel informatie op je af: van de namen van je nieuwe collega’s tot de taken en verantwoordelijkheden waar je mee te maken krijgt. Je zult je weg moeten vinden in de organisatie, en dat is niet altijd even makkelijk. In deze blog geven we je drie tips waarmee je het meeste uit je werkweek kunt halen.
Tip 1: Bereid je voor
Ondanks dat je vooral veel informatie zult ontvangen, kun je ook een gedeelte voorbereiden. Maak bijvoorbeeld vooral een lijstje van de vragen die je wilt stellen en de dingen die je wilt weten. Denk aan praktische zaken zoals wanneer je jouw laptop of werktelefoon ontvangt, maar ook aan persoonlijke zaken zoals vragen over de werksfeer en cultuur op het kantoor. Vergeet daarnaast jouw persoonlijke voorbereiding niet! Zorg ervoor dat je voldoende eten en drinken meeneemt zodat je je goed kunt concentreren.
Tip 2: Maak aantekeningen
Het is onmogelijk om alles in een keer te onthouden. Het kan ontzettend helpen om niet alleen te luisteren, maar ook te schrijven. Maak het jezelf dus gemakkelijk door tussendoor aantekeningen te maken. Zo voorkom je dat je dingen opnieuw moet vragen, en heb je de tijd om aan het eind van de week nog eens terug te blikken op wat je allemaal geleerd hebt.
Tip 3: Laat weten waar je mee bezig bent
In de meeste gevallen zal je een stukje zelfstudie moeten doen in jouw eerste werkweek. Of het nu gaat over het lezen van het personeelshandboek tot het verdiepen in jouw werkprocessen. De collega die jou inwerkt, zal zich in die tijd weer focussen op hun eigen werkzaamheden. Als je de organisatie en jouw collega’s nog niet goed kent, kan de drempel hoog voelen om steeds te melden dat je klaar bent. Laat daarom weten waar je mee bezig bent en spreek vooraf een tijd af waarop je je meldt voor het volgende item op de to-do list. Zo voorkom je dat je steeds op elkaar moet wachten.
Met deze tips haal jij alles uit jouw eerste werkweek. Veel succes!