Skip to main content

Terwijl de een nog geniet van de restjes appelbeignets en de kliekjes van het kerstdiner, vliegen de sportschool en weightwatchers reclame ons alweer om de oren en ogen. Januari: tijd voor verandering, verbetering en vooral heel veel voornemens. Minder alcohol en juist meer water drinken. Minder tv kijken en meer socialiseren. Minder kopen, of enkel dat ene ding wat al lang op jouw verlanglijst stond. Ook de werk variant komt voorbij: minder mailen, enkel effectief vergaderen en vaker met de trap in plaats van met de lift. Al die voornemens klinken voorbeeldig, maar werken ze ook echt?

Voornemens voor het voorjaar

Nee, het antwoord is nee. Enkel het maken van een goed voornemen doet niet zoveel. Het staat misschien mooi op jouw vision board of het klinkt leuk tijdens de nieuwjaarsborrel, maar daar houdt het dan ook op. De meeste goede voornemens stranden in het voorjaar. Het is daarom niet vreemd dat sportscholen en dieet initiatieven altijd in januari hun marketing machine weer aanslingeren. Ze spelen slim in op de opleving in de vraag naar een gezonde leefstijl. In december, als iedereen z’n dosis Sint en kerst chocolade koopt, dan hoor je ze niet.

Starten of stoppen

Er zijn twee belangrijke redenen waarom voornemens niet werken. De eerste is dat een gros van de voornemens zich richt op het stoppen in plaats van starten. Minder mailen, niet meer met de lift, stoppen met roken… Het vertelt je wat je niet meer moet doen, maar vestigt niet de aandacht op wat je juist wél zou moeten doen. Effectiever communiceren, traplopen en gezonder leven, klinkt toch net iets vriendelijker in de oren, nietwaar?

Gewoonten en gedrag

Gedrag ontstaat door de gewoonten die dat gedrag veroorzaken. Als je dat weet, is het dus heel vreemd om jezelf voor te nemen dat je X kilo afvalt, effectiever gaat communiceren of met iets gaat stoppen. Zo’n voornemen zegt namelijk nog niets over hoe je dat gaat doen. Minder vergaderen is in theorie een fantastisch voornemen. De meeste vergaderingen hadden gemakkelijk een e-mail kunnen zijn, of kosten tijd terwijl ze niets opleveren.  Met het voornemen van minder vergaderen mis je wellicht juist de voor jou belangrijke meetings. Een betere intentie is bijvoorbeeld: ik neem enkel deel aan vergaderingen waarbij mijn aanwezigheid iets oplevert/ het verschil maakt. Pas dan kan je kritisch kijken naar je agenda.

Denk aan december

Een voornemen is een geweldige manier om vooruit te blikken naar december. Wat moet er dan anders zijn? Stop echter niet bij het voornemen, maar bedenk je welke gewoontes je nodig hebt om dit gedrag voor elkaar te krijgen. Bijvoorbeeld: enkel deelnemen aan een vergadering als jouw aanwezigheid van belang is. Als je aan het eind van de streep terugblikt, maakt het niet meer uit hoeveel je nou wel of niet vergaderd hebt. Je hebt er een nieuwe gewoonte bij, die is belangrijk. En de kans is groot dat die gewoonte het voorjaar overleeft.

Deze blog is geschreven door:

Marthe Walter