Als we iets fout doen, denken we al snel iets stouts te doen. ‘Fouten maken is fout’, is de collectieve overtuiging. Het is niet vreemd dat we zo denken. We werden vroeger inmiddels beloond als we iets goed deden, en gestraft als we iets ‘fout’ deden. We zijn daardoor zo’n beetje geconditioneerd om stress te voelen bij het maken van een fout. Je weet wel: dat blosje op je wangen, dat klotsen onder je oksels en dat gevoel dat je door de grond wilt zakken … Bang voor de reactie van de baas, en misschien zelfs wel bang om je baan te verliezen. Gelukkig kan het ook anders!
Laten we wel realistisch zijn: fouten maken is natuurlijk in eerste instantie vooral vervelend. Je doet je best om iets goed te doen, en als de uitkomst dan anders is als verwacht… Dan mag je best even balen, en daarna is het tijd om te stralen! Stralen? Ja! Ik heb het niet over die blosjes op je wangen, maar op de kans die jouw ‘fout’ creëert. Namelijk de kans om te laten zien hoe je het oplost.
Opbiechten of opbergen
Het is niet altijd gemakkelijk om je fouten toe te geven, zeker als het om een grote fout gaat. Net zoals je ‘wel door de grond kan zakken’ kun je de neiging hebben om de fout te verbergen. Doen alsof het er niet is, en vooral niet laten weten dat er iets is fout gegaan. Fouten opbergen kan een hoop nare gevolgen hebben. Soms kun je in je eentje niet alle gevolgen van een fout overzien, en gaat er, door jouw (kleine) fout een hoop meer mis in jouw organisatie. Door jouw fout op te biechten laat je zien dat je jouw baan- en jouw organisatie, serieus neemt. Daarnaast toont het aan dat je niet bang bent om verantwoordelijkheid te nemen.
Moeilijkheden of mogelijkheden
Het is even schrikken als je een foutje maakt. Daarna is het goed om zo snel mogelijk in mogelijkheden te denken in plaats van in moeilijkheden. Laat zien dat je niet alleen maar de verantwoordelijkheid voor jouw fouten neemt, maar dat je ook bereid bent om op te lossen. Het kan zijn dat het niet lukt om alles in je eentje op te lossen. Laat dan zien dat je weet wanneer je om hulp moet vragen, en dat je niet bang bent om te erkennen dat je sommige dingen simpelweg niet alleen kunt.
Fouten zijn fijn
Fouten doen dus niet alleen maar pijn, ze zijn ook fijn. Een kans om jezelf te laten zien: jouw probleemoplossend vermogen, jouw verantwoordelijkheidsgevoel en zelfs je teamspirit wanneer je anderen om hulp vraagt. Tot slot kun je juist dankzij fouten de conclusie trekken dat sommige werkwijzen beter kunnen. Graag gedaan, daar was de organisatie zonder jouw fout nooit achter gekomen! Dus, de volgende keer dat je een fout maakt? Denk dan niet alleen maar in falen maar ook in hoe jij, dankzij deze fout, kunt stralen!