Hoe houd je orde op je werk?

Iedereen kent het wel: je hebt een berg werk te doen en tussendoor krijg je nog mails, telefoontjes en collega’s die aan je bureau komen staan om je een vraag te stellen. Paniek kan je nog onderdrukken, maar je vraagt je wel af hoe je in godsnaam alle taken af krijgt tegen het einde van de dag. Wij hebben weer een paar tips voor je! 

 

  1. Inventariseer al je werktaken en maak een planning 

Het klinkt cliché, maar maak gebruik van lijstjes. Schrijf alles op wat je nog moet doen en schat in hoeveel tijd je er ongeveer aan kwijt bent. De belangrijkste of urgente taken hebben natuurlijk prioriteit. Deze taken doe je als eerst. Zo krijg je al wat meer rust in je hoofd. Ook is het handig een uur vrij te houden in je planning voor mailtjes en collega’s die langskomen met een urgente taak.  

 

     2. Pauzeer buiten de deur  

Wanneer je druk bent is het verleidelijk om achter je bureau te blijven zitten en door te werken. Natuurlijk kan dit een keer gebeuren als je een harde deadline hebt, maar probeer dit te voorkomen. Het beste kun je een half uur tot een uur plannen voor je lunch. Maak een blokje om of ga met je collega’s lunchen. Zo zorg je ervoor dat je daarna productiever bent en je je werk langer kunt volhouden.  

 

     3. Zet je notificaties uit  

Heb je een taak te doen die een paar uur van je tijd vergt? Geen probleem, maar zorg er dan voor dat je in die paar uur tijd niet te bereikbaar bent. Zet je notificaties van je mail en telefoon uit, tenzij je een belangrijk telefoontje verwacht (of houd alleen je notificatie van bellen aan). Op deze manier kun je jouw tijd optimaal benutten en laat je jezelf niet continu storen.  

 

    4. Begin de dag meteen met hard werken 

Een babbel met je collega’s bij de koffieautomaat, rustig aan je laptop opstarten en nog een beetje om je heen kijken. Dit mag natuurlijk, maar er wordt veel meer een beroep op je productiviteit gedaan op het moment dat je meteen een flinke taak oppakt. Onderzoek toont aan dat je jezelf de rest van de dag energieker voelt als je lekker bent gestart.   

 

    5. ’s Avonds neem je je rust  

En ook bij dit punt: ja, je kunt een keer een harde deadline hebben. Maar de andere dagen dat je dat niet hebt is het na werktijd klaar. Het is dan tijd voor wat me-time. Niet onnodig je mail checken of klusjes oppakken die je ’s ochtends ook kunt doen.  

 

Succes! Heb je zelf nog tips & tricks die je zou willen delen? Reageer dan op dit artikel.