fbpx

Jouw sociale media inzetten om een baan of klus binnen te slepen? Zo doe je dat.

By 23 september 2019 Sollicitatieblog

Je hebt het vast wel eens gehad: een bericht van een recruiter via LinkedIn met een baanaanbod. 92% van de recruiters bij wie je op gesprek komt bekijken van tevoren jouw sociale mediakanalen. Hier een aantal tips om hier goed gebruik van te maken:

 

  1. Keep it up to date

Eigenlijk is dit heel simpel, maar grote kans dat je dit wel eens vergeet. Het beste kanaal hiervoor is LinkedIn. Hierin kan je alles plaatsen qua eerdere functies en werkzaamheden en daarbij ook een kort verhaaltje schrijven waar het bedrijf voor staat of wat jij hier hebt geleerd. Als je een losse klus hebt gehad die je niet kwijt wilt in je cv, dan kan je hier een post van maken. Zo staat het alsnog op jouw LinkedIn tussen de bijdragen, maar niet in je cv.

 

  1. Keep it clean

Yes, belangrijke. Geen enkele recruiter wil op jouw Facebook- of Instagrampagina terechtkomen en ongepaste posts en foto’s zien. Dit is echt killing. Laat jezelf niet te veel uit op internet en onthoud dat álle sociale mediakanalen dienen als jouw visitekaartje. Recruiters doen hun research goed en zullen al snel foto’s en posts tegenkomen die jij eigenlijk alleen had bedoeld voor je vrienden op Facebook.

 

  1. Follow the leader

Volg de bedrijven die jij interessant vindt en waar je misschien in de toekomst wilt gaan werken. Dit kan altijd nog van pas komen. Je blijft hierdoor op de hoogte van wat deze bedrijven doen en je laat zien aan andere bedrijven dat jouw interesses in een bepaalde branche liggen. Dit kan je doen op LinkedIn of op Twitter.

 

  1. Let the world know

Ben je op zoek naar een baan? Laat dit weten via je sociale mediakanalen. Via LinkedIn kun je in jouw subtekst onder jouw naam aangeven dat je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging. Ook kun je in de instellingen aanzetten dat je vindbaar wilt zijn voor recruiters. Verder kan je altijd proberen te connecten met anderen op LinkedIn. Vaak gebeurt het dat je verzoek wordt geaccepteerd. En nee, je krijgt er niet meteen een baan uit, maar nuttige, nieuwe connecties zijn altijd welkom. Daarnaast is het handig om tijdens jouw baan interessante projecten die je hebt gedaan te plaatsen op LinkedIn. Zo kunnen toekomstige werkgevers in jouw historie van bijdragen zien wat jij tot nu al hebt gedaan in jouw carrière.

 

  1. Don’t be humble

Een brutaal mens heeft de halve wereld. Zie je een baan of opdracht voorbijkomen? Ga ervoor. Stuur een bericht naar de persoon die de vacature/opdracht heeft geplaatst en laat weten op jouw persoonlijke manier dat je geïnteresseerd bent. Afwachten heeft geen zin, dan gaat iemand anders er vandoor met jouw droombaan. And you don’t want that.

 

Succes met het inzetten met jouw sociale mediakanalen! Heb je zelf nog tips & tricks die je wilt delen? Reageer dan op dit artikel.