Skip to main content

In de wetenschap met wat er nog allemaal op je ligt te wachten kom je gestrest op je werk aan. Mailbox ontploft. Terugbelverzoeken te over. Vergaderingen die je nog niet hebt voorbereid. Een klantbezoek dat je is ontschoten. ‘Spoedjes’ van gisteren die je vandaag ‘moet’ doen. Intranet waar nog tientallen berichten op staan die je niet gelezen hebt. Vragen van collega’s. Ehhh… Mag ik eerst even koffie halen? Iedereen heeft vast weleens zo’n dag. Wanneer dit meer regel dan uitzondering voor je is zou ik zeggen: Let goed op. Vooral op jezelf! Want tuurlijk, het werk is nooit klaar. Maar dat wil niet zeggen dat jij als een dolle stier door moet gaan tot je er een keer (bijna) bij neervalt. Want ik heb goed nieuws voor je, met déze 5 tips kom jij de drukke dagen een stuk beter door! Benieuwd of je er iets mee kan? Lees vooral door!

Alweer jaren geleden was bovenstaand scenario voor mij ‘just an ordinary day at work’. Werk was nooit klaar. In plaats van dat ik mezelf ook ooit oplaadde door even te ontspannen ging ik alleen maar méér werken. ‘s Avonds. In de weekenden. Maar wat denk je? Het werk bleef maar komen. Klaar was ik dan ook nooit. Wanneer je een functie vervult waarbij je nog steeds genoeg te doen zou hebben als je met zijn tweeën bent, is méér werken natuurlijk niet de oplossing. Destijds zag ik dat niet zo helder.

Alleen maar méér werken is niet de oplossing

Ik werkte hard en kon goed prioriteiten stellen. Dat wilde ik graag aan iedereen laten zien. En dat lukte. Daar zat dan ook precies de denkfout: Hoe meer werk ik verzette, hoe meer de indruk werd gewekt dat het me, ondanks de drukte (maar wie heeft het niet druk) goed afging. Zo hield ik de situatie zelf in stand. Lang verhaal kort: Uiteindelijk kreeg ik ondersteuning en was het nog steeds lekker druk, maar behapbaar.

Denk je eerst even aan jezelf?

Al weet je dat er nog zoveel werk op je ligt te wachten, denk eerst aan jezelf. Want JIJ moet het doen. Als het niet goed met jou gaat lijdt je werk er alsnog onder. Dus haal die kop koffie. Of thee. Of haal er meteen twee. Probeer als het even kan om rustig op te starten. Hierbij een aantal tips om stress te verminderen en beter het overzicht te bewaren als dat niet meer helemaal vanzelf gaat:

1. Maak van je hart geen moordkuil.

Spreek je uit. Vraag hulp. Draag indien nodig bepaalde werkzaamheden over. Denk niet: Dan zadel ik een ander met ‘mijn’ werk op. Want dat een ander het wel aan jou overdraagt is waarschijnlijk geen probleem. Je werkt immers voor hetzelfde bedrijf dus aan het eind van de dag is een probleem nooit enkel jouw probleem en is het werk nooit enkel van jouzelf. Blijf vooral in gesprek met collega’s en leidinggevenden. Krijg helder wat er van je verwacht wordt en geef zelf ook aan wat jij graag wilt en nodig hebt om goed te kunnen functioneren.

2. Houdt micropauzes.

Ga even wat te drinken halen. Wandel een klein rondje. Wandel naar die collega van een andere afdeling in plaats van te bellen of te mailen. Squat of plank een minuut. Of twee of drie minuten.  Inderdaad, je bent niet op de sportschool. Maar ook op kantoor kun je squatten en planken. Heb je ooit een inkakmoment of heb je het juist even héél erg druk? Plank of squat! Dat klinkt misschien een beetje raar, maar het kan echt je hoofd leegmaken en je krijgt er hernieuwde energie van.

3. Zeg een keer nee.

Doe wat je kunt maar ben niet bang een keer nee te zeggen. Iedereen doet het.

4. Máák die takenlijst.

Begin niet in het wilde weg. Check je planning en je prioriteiten en maak een takenlijst. En misschien ook handig: Laat je niet leiden door je mail en zet je e-mail pop-up een keertje uit.

5. Werk een keer vanuit een andere werkplek.

Dit kan je rust geven óf juist inspiratie opleveren.

Er zijn natuurlijk heel veel tips & tricks te vinden om alle ballen in de lucht te houden, of er juist een paar over te dragen aan collega’s. De kunst is om eruit te halen wat voor jou werkt. De gouden tip van mij is in ieder geval: Doe je niet beter of anders voor dan je bent, accepteer en omarm je tekortkomingen en spreek je uit. Naar je collega’s én naar je leidinggevende. Als je weet wat je van elkaar verwacht kun je samen bouwen aan een beter bedrijf. En hoe cliché maar waar: Alleen ga je sneller, samen kom je verder.

Meer blogs lezen over productiviteit? Bijvoorbeeld over de Plantie app? Lees gauw verder!

Wil je altijd op de hoogte blijven van onze laatste nieuwtjes en blogs? Volg ons dan op LinkedIn.

<<< Terug naar het overzicht