Kies jouw nieuwe collega, een nieuwe HR trend?

By 15 november 2019 Sollicitatieblog

Wie wordt jouw nieuwe collega? Wordt er geselecteerd op de potentie die er in de toekomst nodig is, of moet er in paniek zo snel mogelijk iemand op de lege stoel? In een technologisch tijdperk waarin alles snel ontwikkelt, komt het vaak voor dat er met haast een nieuwe medewerker moet komen. Haastige spoed is echter zelden goed…

 

Een mis-hire kan grote gevolgen hebben. Financieel, maar ook in de werksfeer. Een medewerker die niet op zijn plek zit, kan een negatieve invloed hebben op de rest van het team. Dit leidt tot demotivatie, en op lange termijn zelfs tot uitstroom, niet enkel van de medewerker die niet op zijn plek zit!

 

Imago versus identiteit

Om een realistisch beeld van je toekomstige werkgever te vormen, moet je verder kijken dan het (online) imago. De échte identiteit van de organisatie en de mensen die er werken, vind je enkel op de werkvloer.  Daar zie je of en hoe er samen geluncht wordt, of mensen met een glimlach of een frons achter hun computer zitten, en bovenal voel je de werksfeer; oftewel de échte identiteit van de organisatie.

 

De rol van je collega’s

Denk eens terug aan jouw laatste sollicitatiegesprek. De kans is groot dat je vooraf een kijkje nam op de website van jouw potentiële werkgever. Wat leek het je leuk om daar te werken, ondanks dat je nog geen kennis maakte met je nieuwe collega’s. Als je erover nadenkt, is dat vreemd. Je collega’s zijn immers de mensen met wie je het grootste gedeelte van je tijd gaat spenderen. Zouden ze dan niet een grotere rol moeten hebben in de selectie van degene die het team komt versterken?

 

Hire together

Wij denken van wel! In de transitie van start up naar scale up leerden we bij True Legends de voordelen van een slow hire. We nemen de tijd om potentiële collega’s echt te leren kennen voordat we ze verwelkomen als True Legend. Kandidaten maken een assessment, voeren sollicitatiegesprekken én lopen een dagje mee om kennis te maken met de collega’s. Mensen maken het bedrijf. Dus met wie je in de toekomst gaat samenwerken, bepaal je zélf, en bovenal samen met jouw team.