Daniels Brinckmann

Geboren en getogen in Groningen, is 49 jaar oud en Virtual Reality specialist. Hij is sinds 1997 bezig om vanuit marketing en creativiteit online applicaties te maken voor de zorg. Hij begon zijn carrière bij een reclamebureau om campagnes te maken voor o.a. het Trimbos Instituut. Na zeven jaar daar actief te zijn geweest begon hij zijn eigen onderneming. Binnen zijn eigen onderneming ontwikkelde hij e-learningprogramma’s voor zorginstellingen om gedragsverandering van patiënten te kunnen verbeteren en realiseren. Daarnaast is hij creatief directeur geweest van Coolminds en heeft hij tegenwoordig wederom zijn eigen bedrijf: FirmX.

Het ontstaan van FirmX

Omdat Daniel zich altijd bezighield met creativiteit en gaming, zorgde een bedrijf ervoor dat hij zijn eigen onderneming liet varen en hij bij het nieuwe bedrijf zijn passie kwijt kon. Door deze samenwerking kwam hij in 2012 in aanraking met Virtual Reality, vanaf dat moment was hij verkocht. “Een partner van ons vroeg of wij mensen met een angst door middel van VR konden helpen om van hun angsten af te komen. En zo is mijn concept geboren,” aldus Daniel.

Sindsdien heeft Daniel verschillende producties gemaakt om patiënten, hulpverleners en familie van  patiënten te helpen. “Het werkt twee kanten op: de VR-bril zorgt ervoor dat hulpverleners en familie door middel van empathie training, zich beter in kunnen leven in de patiënt,” vertelt Daniel. Deze vorm van therapie kan in worden gezet voor verschillende angststoornissen, eetproblemen, dementie et cetera. Daniel besloot het bedrijf te verlaten en richtte FirmX op. FirmX is een makelaar voor andere interessante bedrijfsinitiatieven die hun eigen concepten voor de zorgindustrie willen verkopen, maar daar hulp bij nodig hebben. Daniel geeft ook workshops en investeert veel tijd in het ondersteunen van onderwijsinstellingen en studenten om VR in te zetten.

Wat kun je van hem verwachten?

Je wordt meegenomen in de reis die Daniel sinds 2012 aflegt. Hij schetst scenario’s die hij is tegengekomen en vertelt hoe de technologie is mee ontwikkeld. Door middel van zijn eigen videoproducties en anekdotes vertelt hij zijn verhaal. Hij geeft informatie over VR (en Augmented Reality en Mixed Reality) in de zorg. Hij vertelt over waar hij en het bedrijf nu staan en waar Daniel later heen wil. Het is een verhaal met een verleden, wat zich afspeelt in het heden en wat de basis is voor de toekomst geïllustreerd door een aantal anekdotes.