Wie bekend is met Stack overflow, is bekend met de cultuur van Stack overflow. De cultuur wordt op platforms als Reddit beschreven als vijandig, onbeleefd en soms zelfs arrogant! Toch is het de plek waar je moet wezen als je vastloopt tijdens het programmeren. Hoe zorg je ervoor dat je de juiste vragen stelt en hoe ziet de juiste vraag er eigenlijk uit? Programming mentor Rein Op ‘t Land geeft antwoord.

Is de Stack overflow-cultuur echt zo vijandig als haar reputatie?

‘Stack Overflow is kritisch en daar hebben ze zo hun redenen voor. Stack Overflow houdt niet van domme vragen. Een domme vraag is bijvoorbeeld een vraag die al eerder is gesteld. Door een vraag vaker te stellen, krijgt deze meer hits en is het moeilijker om het juiste antwoord te vinden. Het helpt om zelf eerst te zoeken of er ooit een vergelijkbare vraag gesteld is, en je te mengen in de reeds bestaande discussie. Als je vaker dezelfde vraag stelt, liggen de antwoorden verspreid op het internet. Het werkt simpelweg effectiever om alle informatie op een plek te verzamelen. Zo zijn er ook regelmatig updates op vragen die bijvoorbeeld in 2018 werden gesteld. Stel je een vraag die al gesteld is? Dan wordt deze simpelweg gedelete door iemand met meer privileges. Stel je een domme vraag? Dan zal je dat horen!’

Wat is een domme vraag?

‘Er bestaan volgens mij 4 soorten “domme’’ vragen:

1. De “Can I has help?”

Denk aan een collega die appt: “kan je me even bellen?” Dit is een onduidelijke vraag. Er wordt niet vermeld of de kwestie urgent is. Ook is niet duidelijk of ik specifiek nodig ben of dat een andere collega misschien ook kan helpen, en tot slot is er nul context over het probleem.

2. De “Your wish is my command”

Bijvoorbeeld: “Ik wil x en y, hoe moet dat?” Ook hier ontbreekt er context: waarom wil je x en y? Jouw collega is niet de genie van Aladdin die te allen tijde komt opdraven als jij een nieuwe wens hebt. Ik grap ook wel eens “hierna heb je nog twee wensen over” om de ander bewust te maken over wat voor vraag hij of zij stelt.

3. De “Computer says no”

De klassieker: “Help! Ik heb deze foutmelding!” Een foutmelding zegt niet zoveel als je niet weet wat de IT’er in de eerste instantie wilde bereiken. Waarom is het erg dat dit fout gaat? Wat had er wél moeten gebeuren? Waarom gaat het fout/wat is de voorafgaande informatie? 

4. De “Cliffhanger”

Bijvoorbeeld: “Ik probeer uitkomst X te bereiken en nu heb ik dit!” Wat werkt er wel of niet? Wat is er mis? Wat heb je precies bereikt?

 Dit zijn de meest voorkomende vragen die waarschijnlijk niet de output geven die de vraagsteller wil bereiken. Daarnaast is er nog de kunst van de juiste vraag op het juiste moment stellen.’

Wat is het juiste moment om een vraag te stellen?

‘Het is de kunst om op tijd een vraag te stellen. Dat wil zeggen: niet te vroeg en niet te laat. Natuurlijk wil je dat iemand eerst zelf nadenkt voordat hij of zij aan de bel trekt. Als iemand elke 5 minuten een nieuwe vraag heeft, is dat vaak niet het geval. Je wil ook niet dat iemand de hele dag vastloopt, niets produceert en geen vragen stelt. Dat is natuurlijk zonde van de tijd! Het is de kunst om de balans te vinden tussen niet te vroeg, eerst zelf nadenken en zoeken, en niet te lang wachten en niet gedemotiveerd te raken om om hulp te vragen. Dan is er nog het juiste medium. IT is een vakgebied waarbij je in de flow werkt. Code schrijven is lastig als je constant wordt afgeleid. Als er om de 5 minuten een collega met zijn laptop en een hulpvraag aan jouw bureau staat, is de kans groot dat je aan het eind van de dag zelfs niets gedaan krijgt. Het helpt om bijvoorbeeld per mail, Slack of app een vraag in te sturen en erop te vertrouwen dat de hulp bij je terecht komt op het moment dat dat uitkomt.’

Hoe kunnen mensen betere vragen stellen?

‘Om ervoor te zorgen dat mensen niet ontmoedigd raken om aan de bel te trekken, zorg ik ervoor dat ik altijd eerst een antwoord geef op de gestelde vraag. Daarna vraag ik mijn leerlingen om hun eigen vraag te evalueren. Was het een goede vraag? Heb je de juiste context gegeven? Hoe had je je vraag beter kunnen stellen? Oefening baart kunst. Als je jouw eigen vragen evalueert, eventueel met een collega, ga je vanzelf betere vragen stellen! En als je allemaal betere vragen stelt, komt iedereen aan zijn of haar eigen to do lijst toe. Datzelfde geldt voor Stack overflow. Stel een slimme vraag en je krijgt een gewenst antwoord. Daarnaast is de kans groot dat, als je goed zoekt, jouw antwoord al ergens op de website te vinden is. Dus blijf vooral vragen stellen, dan word je er steeds beter in!’

 

Bronnen: Rein Op ‘t Land, https://stackoverflow.com/help/dont-ask

Deze blog is geschreven door:

Marthe Walter