Skip to main content

Kortgeleden verscheen de blog van Tess getiteld: “Hekel aan je collega? Zo ga je daarmee om!”. Hierin gaf zij een aantal goede oplossingen om met vervelende collega’s om te gaan. Maar wat nou als die collega je leidinggevende is? Is je manager iemand die je continue op de vingers kijkt of je het wel goed doet, of juist het tegenovergestelde waardoor je je afvraagt of je voor Jan met de korte achternaam werkt? Wat kun je allemaal verwachten van een moeilijke manager en misschien nog wel belangrijker: hoe ga je ermee om?

Lastige Manager

Mijn Lastige Manager kwam ik tegen toen ik net promotie had gemaakt naar teamleider(!), iets waar ik nul ervaring in had. Toen ik om hulp vroeg, kreeg ik de volgende reactie: “Maar Ginette, je weet toch dat we hier helemaal geen tijd hebben om je op weg te helpen!”. Tja. Daar stond ik dan, aan het roer van een team waarvan ik geen flauw benul had hoe ik er een goede werkrelatie mee op moest bouwen. Geen idee hoe mijn eerste team het met me heeft volgehouden! Wellicht was ik voor hen een Lastige Manager. De reactie van mijn eigen manager heeft me destijds behoorlijk teleurgesteld. In een situatie als deze zijn er gelukkig mogelijkheden om de boel vlot te trekken en alsnog een goede werkrelatie op te bouwen.

Manage je manager!

Net zoals in eigenlijk alle conflicten, is communication key! Je baas kan immers niet je gedachten lezen (gelukkig!). Ga het gesprek aan, kaart aan wat jij als probleem ervaart en vooral wat jíj als oplossing ziet. De kans is groot dat je baas zich er niet van bewust was en zelfs graag samen met jou naar een passende oplossing wil zoeken. Jouw voorstel voor een vervolg is hierbij een startpunt voor dialoog. Het laat zien dat jij graag wilt dat je arbeidsrelatie met je manager werkbaar is. Met andere woorden: manage je manager! Hoe eerder je dit doet, hoe makkelijker problemen de wereld uit te helpen zijn en hoe korter/minder jij je gefrustreerd voelt. Onthoud dat managers ook mensen zijn en dat jij tijdens een gesprek gelijk bent aan de ander. Het verschil tussen jullie zit hem puur in verantwoordelijkheden en het daarbij behorende salaris!

Schakel hulp in

Lukt het je niet om het zelf op te lossen met je manager? Praat dan met collega’s: hoe ervaren zij de arbeidsrelatie? Zijn ze bereid om als team het gesprek aan te gaan om tot een oplossing te komen? Of in ieder geval om goed samen te werken om het gemis van een goede manager op te vangen tot er een oplossing komt? Schakel eventueel een mediator in. Dit kan iemand van HR zijn, een andere manager of zelfs de baas van je manager. Zij kunnen bemiddelen en helpen met een goed gesprek, en dus een oplossing, tot stand te brengen. De kans is groot dat HR al weet dat er problemen zijn. HR kan alleen wat doen als ze om hulp worden gevraagd of als er een formele klacht wordt ingediend. Ontdek het standpunt van HR door gewoon eens informeel met ze te praten over wat er speelt. Vraag welke mogelijkheden er zijn om de problemen aan te pakken en wie je daarbij het beste kan helpen.

<<< Terug naar het overzicht